Please wait
Loading may take several seconds

Två funktioner i en och samma givare

Beroende på typ av applikation så krävs det ofta en absolutgivare för återkoppling av en position eller en inkrementalgivare för återkoppling av en roterande eller linjär hastighet.

Men, det finns också applikationer där det krävs att en och samma givare kan mäta både en absolut position och en hastighet, en kombinationsgivare. Det kan antingen bero på utrymmesbrist då det inte finns tillräckligt med utrymme att montera två givare i applikationen men självklart kan det även vara en fråga om kostnad. Därför lanserar nu Leine & Linde en ny option på 600-serien med möjlighet till SSI och HTL eller RS-422 utgång.

Kombinationsgivaren är det naturliga valet för kunder som behöver en produkt som både kan användas för positions- och hastighetsåterkoppling. Givaren har en total absolut upplösning på 25 bitar och kan levereras med antingen 512 eller 1024 ppr inkrementell upplösning.

Enkel installation

När en absolutgivare ska installeras, måste ofta givarens startposition synkroniseras med en viss position på maskinens axel. På denna givare utförs nollställningen och räkningsriktning enkelt via ledare i kabeln. På begäran kan även givaren levereras med en tryckknapp så att nollställningen kan göras direkt på plats på givaren. Allt för att förenkla driftsättningen av givaren.

Mekaniskt levereras den antingen i axel eller hålaxelutförande med kabel eller med M23 kontakt. Inkapslingen är robust och når nivåer av IP67.

Leine & Linde AB

About

Support

Feel free to contact us by phone or by e-mail!

+46-(0)152-265 00